ادب فنای مقربان |
مراحل اثبات کمال
1)امکان انصاف آدمی به آن کمال
2) ضرورت انصاف به آن کمال
زیارت با معرفت:زیارت زائر باید با معرفت باشد آن است که آنچه مایه کمال زیارت میگردد معرفت وشناخت مقام مزور است زیارت واقعی یعنی جایی که ارتباط قلبی با مزور برقرار شود ومنشا تحول در زائر گردد نه بر سیاحت وزیارت جسمی وصوری
ذکر کمالات الهی وشمارش اسما وصفات حسنای اودارای دو ویزگی است
1) برهان پذیر ومستدل بودن : خداوند دارای هستی محض است وجود وهستی منشا هر کمالی است پس او دارای هر کمالی است
۲) همراه بودن با دعوت : ذکر کمالات اسما و صفات حسنای الهی یک انگیزه خود ستایی نیست بلکه این ادعاهای مبرهن ومستدل دعوت نامه های خدا به بندگان سعادت طلب است این که مارا به خواندن ذعای جوشن کبیر واحصای اسما الهی ترغیب وتشویق کرده اند مقصود تلفظ محض وشمارش صرف نیست بلکه غرض این است که آدمی با شمارش این اسما وصفات و آشنایی با مضمون ومعنای آنها خود را بسازد وبه آنها متخلق گردد
تولی وتبری
ابوحمزه ثمالی از امام محمد باقر پرسید: حقیقت ایمان چگونه تکمیل میشود امام فرمود: بادوستی ذوستان خدا ودشمنی با دشمنان خدا وهمراهی با صادقان
مراحل تولی وتبری در زیارت جامعه
در نخستین مرحله اظهار میکند من در مقام نظر واعتقاد به شما آنچه که شما ایمان آورده اید مومن هستم چنان که به دشمنانتان و آنچه که شما کفر ورزیده اید کافرم در مرحله تصمیم گیری وعمل اظهار میکند افزون با همراهی در اعتقاد در میدان عمل نیز با شما ودوستانتان هستم وهمراهی با دشمنانتان را مقبوض می دارم
منبع: ادب فنای مقربان ،آیت الله جوادی آملی،ج1،ص12
فرم در حال بارگذاری ...